DBLOG BY DOMINIKA

neděle 22. listopadu 2015

PLANT BASED UPDATE


První týden mého rostlinkování je zde. A co vám budu říkat. Cítím se úžásně. Psychicky 100%. Čas od času mě bolí břicho - jak si zvyká na "cizí" potraviny. Ale pupínky mi nevyskákaly (díky bohu), juchů!

Přímo před školou mám veganskou restauraci. Všimla jsem si jí už dříve, ale hned jsem jí jako paleomolovnice zanevřela. Pronásleduje mě to všude, znamení? :)))

Čeho jsem se dost bála, bylo to, že na pár dnů budu ochromena, jak se tělo bude vyrovnávat se všemi potravinami a že nebudu schopná chodit cvičit a nebudu mít sílu. Tak tomu vůbec není. Mám snad ještě více síly a konečně si v klidu můžu dát ovoce po tréninku na doplnění sacharidů k regeneraci svalů. Nebojím se toho.

Díky všem sacharidům, které jsou easy na trávení, je mé tělo takové pociťově lehčí a cvičí (a žije celkově) se mi lépe. Klíďo se hoďku před tréninkem najím a nemá to absolutně žádný vliv na výkon. 

To s tím žitím možná trochu kecám - furt chodím nafouklá jak těhule :D. Není to furt, ale půl hoďku denně ano.

Přes den nemám výkyvy energie - což jsem nečekala.

Neměla jsem zatím vůbec hlad a nevyčetla jsem si ani kuličku hroznového vína (jím toho vážně dost). Veškeré jídlo si nesmírně užívám a baví mě. A moooc chutná.

Nic mi nechybí. Sýry, oříšky, ani vajíčka! To byla má největší obava.

Stravovat se podle paleo zásad bylo stejně těžké jako veganství, žádná změna v tomto ohledu. High carb, low fat je snad ještě lehčí. 

Když si zapomenete oběd, budou vám stačit 4 banány a jedno kaki. Oběd za 30 korun. Hmm.. Kdo říká, že to je drahé a komplikované?

První den mi nebylo ani tak špatně z rýže, jako právě z výše zmíněných banánů&kaki. Nikdy za paleo doby jsem nesnědla jeden celý banán, natož 4. Po tomto obědu jsem odpadla s ukrutnými bolestmi&křečmi břicha a pálením žáhy, které se do teď !nikdy! neobjevilo. (Poznámka: za palea jsem si dala většinou jeden kus ovoce jako porci a když šlo o banán, tak toho jsem si dala maximálně půlku, do kaše tři centimetry. 

V kuchyni je (skoro) furt čisto - v podstatě jen dusím, vařím nebo něco krájím. Nedělá to tolik bordelu, hurá! A konečně mi nesmrdí vlasy každé ráno slaninou :D

Zjsitila jsem, že i červený meloun má v sobě bílkoviny!!!!!! Jsou všude! Granátové jablko, banány, špenát, brokolice, oříšky... Jako sportovec mě toto dost zajímalo, nemusíte se bát, mám jich dostatek, svaly budou! :)

O jídle toho vím dost, takže pro mě není vůbec těžké se tak stravovat. Vím a tuším, jaké skupiny potravin jsou obsaženy v jiných jídlech, není mi blbé se obsluhy zeptat na alergeny a vařit taky umím, takže veganství za mě naprostá jednička. Asi, kdybych si něčím podobným už neprošla, tak budu zoufalá a nebude ze mě zdravý vegan, ale "junk food" vegan. Ten, co jí samé oreo (ano, jsou #veganapproved), hranolky, čipsy a pije samé perníčkové sójové laté. Nene. Já hezky quinou, vločky, tuny ovoce a zeleniny, kaše, smoothies a čaje.

Ovesná kaše po dvou letech chutná úplně jinak. S vodou místo mlíka o to víc. Ale je boží.

Stejně tak i rizoto. Rýži jsem naprosto milovala a za celý týden jsem jí měla snad každý den.

Můžu jíst pizzu a těstoviny.

A popcorn.

Trošku se plácám ve všech různých veganských směrech. Junk food vegan ze mě stopro nebude :D. Fully raw vegan taky ne (nejí tepelně upravenou zeleninu&ovoce). Raw till 4 - jí syrové ovo&zeleninu do 4 odpoledne, k večeři má cokoliv zdravého veganského, tepelně upraveného - to asi budu dodržovat v létě, až bude super ovoce, jak jde na mě zima, mám chuť na teplejší jidla. Hlavně snídaně. Po večerech čtu na internetu různé články a koukám na videa a "hledám se". Až se to nějak zestabilizuje, udělám článek/video, co všechno sním. Jste pro?

Tímto se omlouvám všem, které jsem přivedla na paleo. Když budete mít jakýkoliv paleo dotaz, sem s ním. Nezanevřela jsem na něj, stále ho budu všude doporučovat, pomohl mi vyřešit mnoho věcí a vážně jsem nemusela 6 hodin jíst. Vůbec nechci řikat, jaký směr je lepší, nemůžu to ještě srovnávat. Paleo jsem žila necelé dva roky, plant based jsem 10 dnů.

Strašně mě mimochodem mrzí negativní komentáře o mé změně, které jsem od vás dostala. Myslím si, že je každého věc, zda se bude stravovat tak či onak. Každý jsmě úplně jiný a každému z nás vyhovuje úúúúplně něco jiného. Také jsem upozornila, že to nedělám kvůli trendu. Co vím, byla jsem jedna z mála, co s paleem přišla :)))) a nikdo jste to neodsuzoval, tak proč najednou mou změnu odsuzujete? :(

Těm, co mě podporují, MOC DĚKUJI.

Předem velké díky za jakýkoliv komentář, mám vás moc ráda,
Vaše Domi

24 komentářů :

  1. Už dlouho jsem uvažovala o nějaké čistící detox kůře, aby se mi pročistila střeva, protože se cítím hrozně nadutá, unavená a bez energie, takže po přečtení článku si mě navedla na správnou cestu - a to, že si dám taky takový plant based týden :)) a uvidíme, co to s tělem udělá.

    Hezký článek Domi! Měj se krásně, hlavně dělej co tě baví a naplňuje, ostatní si vždy něco najdou! :)

    OdpovědětVymazat
  2. Necetla jsem si vsechny komentare u posledniho clanku, ale podle me to hodne lidi odsuzuje z toho duvodu, ze je to naprosty opak palea, ktery si takovou dobu vychvalovala a dodrzovala. Vzdy kdyz jsem si cetla tve clanky o jidle, rikala jsem si (jsem rok a pul vegan) jak takhle muzes jist, ze ti neni lito tech zvirat a cele paleo-zakazovani sacharidu atd ... a pak najednou otocis a zacnes jist vegansky. Je to proste uplne protireceni a hlavne veganstvi neni jen o jidle ale hlavne o zviratech (nenosit kuzi,nekupovat si kosmeticke vyrobky testovane na zviratech), a proto by to hlavne mel clovek delat a ne, aby shodil 3 kila. A i to jak si treba zakazujes orisky...dyt zdravejsi tuky krome avokada snad nejsou. Vim ze je to low fat( sama tak jim) ale ne no fat... Taky si myslim, ze hlavnim problemem nebude jen jidlo, ale hlavne psychika, takze tim, ze budes resit porad jidlo ten problem nevyresis(aspon tak to bylo u me)
    No to je muj nazor, ale i tak jako veganka jsem rada, ze si tento krok udelala. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Kačí, psala jsem, že vegan ze mě zatím neni a nejspíš ani nebude. Oříšky jsem nepřestala jíst, jen jsem je teď omezila, ani na ně nemám tolik chuť. A jak jsem psala, já tu neodsuzuji ani veganství ani paleo. Paleo mi DOST vyhovovalo, jen se mi maso začalo hnusit (i psychicky). Tady není protiřečení, v obou článcích jsem upozorňovala na to, že paleo teď rozhodně nebudu pomlouvat, chci toto zkusit jako cestu k lepšími tělu, i jako pomoci trooooooošilililičku zvířatům.

      Vymazat
    2. Zas ale Domča je mladá, je logický že člověk v tomhle věku zkouší různý varianty (a tady nejde jen o jídlo) aby si našel to svý. Paleo nikde nezatracuje, tak si myslim že něco o protiřečení tady nemá vůbec co dělat :).

      Vymazat
  3. Milá Domi! Mám fakt radost, že se cítíš líp <3 To, jak se člověk cítí sám se sebou, je totiž ze všeho nejdůležitější. Já jsem teď zkoušela high fat no carb a to jsem nikomu skoro radši ani neříkala, protože lidi mají o jídle načtených tolik bludů, že se moc diskutovat o ničem ani nedá. Už to, že nejím cukr, připadá většině jako naprosto bláznivé :) Snažila jsem se teď taky shodit nějakou váhu, co jsem za poslední rok nabrala (10kg, ehm) a začala jsem počítat kalorie, to jsem vydržela asi 4 týdny a pak mě to dost otrávilo. Teď se zaměřuji hlavně na to jíst hodně zeleniny, pít hodně vody, nejím žádný shit, pečivo a tak, a cvičit. A jsem zase šťastná. Podle mě je nejdůležitější na nic moc nečekat, pokud se člověk necítí šťastný, ale snažit se změnit nebo najít to, co nás nešťastnými dělá. A ty to děláš skvěle, moc ti držím palce! <3

    OdpovědětVymazat
  4. U mě to zítra bude 7 dní, co jsem opustila maso a mléčné výrobky. Bio vajíčka zatím v jídelníčku mám, ale časem od nich taky odpustím. Píšeš, že chodíš nafouknutí jak těhule. Buď ráda, že jen půlhoďku denně. Já si jako vorvaň přijdu celý den. Asi dělám něco špatně, že se pořád cítím tak nafouknutá :-D Každopádně souhlasím s tím psychickým stavem. Ačkoliv si tělo zvyká asi trošku hůř..., mysl je naprosto v pohodě. Pro tenhle lifestyle jsem se rozhodla hlavně kvůlu zvířatům (osudným mi byl dokument Pozemšťané) a to vědomí, že se já osobně té hrůzy už neúčastním, mi dělá hrozně dobře na duši :-)
    Moc hezký článek. Přeju, ti, aby tenhle nový lifestyle dál pokračoval podle tvých představ. A na hatery kašli ;-)

    P.S. Pár dní po tvém minulém článku jsem narazila na tenhle článek. Pokud js ho nečetla, třeba se na něj ráda mrkneš ☺
    http://soucitne.cz/co-se-stane-kdyz-prejdete-z-paleo-stravy-na-veganstvi

    OdpovědětVymazat
  5. Ahoj, moc se mi líbí, jak jsi poslední dobou otevřená ve svých článcích. Působí to příjemně, čtenář občas potřebuje slyšet, že v některých věcech není sám a naopak si myslím, že to pomůže i tobě. Veganská strava je určitě pro organismus přínosnější, než paleo! Tvé tělo ti jednou poděkuje ( a myslím si, že už děkuje v podobě zlepšení psychického stavu), že jsi slaninu vyměnila za větší množství ovoce a rýže. :) Přeji ti jen samou pozitivní náladu, hodně sportovních aktivit, hezkých nápadů na články, otevřenost a milé čtenáře.
    PS: možná už mi nebude hloupé se usmát, nebo tě pozdravit, až tě zase uvidím :)

    OdpovědětVymazat
  6. Zdravím,
    jen bych chtěla upozornit ze 4 banány jsou pro dospělého člověka hodně. Banány obsahují velké množství draslíku, takže 1 banán pokryje potřebné
    množství. Vyšší dávkou drasliku škodis srdci.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zdravim zpět,
      Z draslíku obsazeneho v banánech by si člověk mohl ublížit jen pouze kdyby snědl cca 150 banánů za 30 vteřin, což neni možné. :) jinak otrava draslikem z banánů nejde.

      Vymazat
  7. Jsem moc zvědavá na to, jak se budeš cítit dále:) Líbí se mi, že jsi Domi napsala další vegan článek tak rychle po tom prvním, kde jsi měla tolik negativních komentářů:) Stůj si zatím, čemu věříš!:) Taky mi připadalo, že jdeš z extrému do extrému, ale je to tvá volba a každé tělo vážně funguje uplně jinak, svědčí mu něco jiného, takže by ti ostatní neměli kecat do toho (pokud to nejsou čistě jen rady ze srdce:)) ), jak se máš nebo nemáš stravovat:) Taky se teď dost hledám, co se stravy týče po půl roku dairyfree stravy, ale snad se to už taky srovná a budu happy:)))) Hodně štěstí:***

    OdpovědětVymazat
  8. Moc ti přeju, abys byla šťastná a našla si, co ti vyhovuje. Sama ráda zkouším různé směry stravování a pozoruji, co to s tělem dělá. Už jsem zkoušela, vegetariánství, veganství, paleo a spoustu dalšího. Momentálně vynechávám pšenici a je mi fajn. Ale být tebou, tak si o tom přeci jen ještě něco nastuduju. Protože ano, rostlinná strava má i spoustu bílkovin, ale ta využitelnost prostě není taková! Ty bílkoviny nemají kompletní spektrum aminokyselin, takže je důležité myslet na kombinace. Například pokud jíš rýži, tak když k ní přidáš arašídy, tak tím pokryješ celé spektrum. Nebo kombinace sóji a pšenice :) Možná už to víš, ale z toho článku mi spíš přišlo že ne. Tak držim palce a těšim se na report :)

    OdpovědětVymazat
  9. Wow! Krásný článek! Mám se stravou docela problém a pořád se hledám, otevíráš mi nové obzory Domi!
    Těším se na update!

    OdpovědětVymazat
  10. Mně přijde náhodou supr, že jsi přešla. Je třeba zkoušet nové věci, nové výzvy... A pozorovat jak na to reaguje tělo..:-) Sama chci přejít na vegetariánaství a velka spousta lidí mi ti vymlouvá, a stejně do toho půjdu už z mnoha důvodu, ne kvůli trendu... No a podle odezvy mého celého "já" vyzkouším veganství.:-) ale to je všechno ještě daleko :-) Moc mne tento článek bavil :-)

    OdpovědětVymazat
  11. Tento komentář byl odstraněn autorem.

    OdpovědětVymazat
  12. Ahoj Domi, jsem docela ráda, že zkoušíš i něco jiného než paleo. Už několikrát jsem se při čtení tvých článků zamýšlela nad tím, jestli do palea jít nebo ne, ale maso nijak nevyhledávám a jestli jsem to pochopila správně, tak v paleo stravě je ho až až :D ...navíc jsem se kdysi nechala strhnout "trendem" sacharidových vln a raději bych teď šla naplno do něčeho, kde to maso není, protože mi po pár měsících začlo lézt krkem.. ale proč to píšu - mám napůl paleo a napůl vegan dotaz :D vzhledem k tomu, že jsi byla delší dobu paleo a určitě o tom máš načtenou spoustu informací, tak by mě zajímalo, jestli je pro lidi s hodně vysokým cholesterolem paleo spíš "průšvih" a rovnou bys jim doporučila radši veganskou stravu.. podle článků se stravou zabýváš docela do hloubky, takže bys mohla mít přehled...? :O:D jestli si to přečteš, tak budu ráda za tvůj názor/pohled na věc.. a jinak - z lidí, kteří odsuzují tvoji změnu z paleo na vegan, si nic nedělej.. to, že chceš upustit od masa, naprosto chápu :D :) těším se na další články o tvé změně! :)) (p.s. neuděláš někdy i článek o tom, jak mít tak krásný úsměv jako ty? :) myslím tím, jestli si necháváš bělit zuby a tak.. vždycky přemýšlím nad tím, jak je možné, že máš tak krásné zuby! :D :))

    OdpovědětVymazat
  13. Já se teda zatim snažim stravovat vegetariánsky, ale celkově veganství mi příjde fakt skvělý a moc mi to vyhovuje :) Jen nesnášim takový ty řeči lidí, že mi zřídnou kosti, nebudu mít železo, bílkoviny atd... :D ale když se někdo stravuje typu knedlo zelo vepřo tak nikdo ani nepípne :D
    Chci se zeptat na význam pojmu junk food vegan? :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahpj Gábi, junk food vegan je ten, co vlastne vubec zdrave nejí - pečivo, dorty, orea, sladké hnusné nezdravé věci, brambůrky, smažené nudle.... Nepremysli vlastne nad tim byt zdravý a jen na zviratka :)

      Vymazat
    2. a pak jsou tu ti, kteří myslí jen na sebe a na zvířátka vůbec ... :)

      Vymazat
  14. Domi, já si myslím, že je nejduležitější jak se cítíš! Pokud ti něco přestalo chutnat, začal jsi mít výčitky kvůli sobě, zvířeti nebo toho že něco sníš a necítila jsi se kvůli tomu dobře... Tak je něco špatně a myslím si, že je dobře že to řešíš změnou. Určitě tě podporuji!!! Já jsem paleo poznala ještě před tebou ale přivedla jsi mě k němu spíše ty a jsem za to ráda. Paleo mi moc pomohlo hlavně díky trávení ale věřím že mi třeba přestane chutnat maso...tím jsem si asi na 99% jistá, už se to pár krát stalo a to je pak pro mě těžké jíst jen vajíčka. Takže občas přemýšlím i nad tím, že se budu stravovat nějaký čas jinak. Pro mě je nejduležitější pocit štěstí a taky že se mám ráda a cítím se skvěle a to by mělo být i pro tebe! Takže nějaké negativní komentáře není potřeba řešit. Hlavní jsi ty! Těším se na článek a nové tipy a recepty :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuju moc V. :) Vidím a cítím to uplně stejně, děkuji za podporu!

      Vymazat
  15. Ahoj Domi, už dlouho přemýšlím nad nějakou změnou, protože jsem unavená a potřebovala bych více energie. Zvažuju právě paleo a už jsem si o tom přečetla a chtěla bych se jestli bys mohla doporučit nějaké knížky, recepty nebo něco podobného a tvůj názor. Děkuji moc jestli odpovíš :) A moc se těším na tvoje nové recepty a tipy a také názory ohledně plant based. :)

    OdpovědětVymazat
  16. Ahoj,snad nikdy jsem komentáře nepsala,ale tady mi to nedalo. Nějak nechápu,proč máš neustále potřebu se někam řadit a "sedět u internetu a hledat se"? Vážně si myslíš,že tohle je cesta,jak se cítit dobře sama v sobě a sama se sebou? Hledat se na internetu? Zní to vážně hrozně...co se zkusit jednou zamyslet nad tím,co opravdu chceš ty sama? Pusobis na mě dojmem zpovykane holky,která netuší,co se sebou. Evidentně tam bude něco trochu víc,když 23lete děvče, nebo kolik že ti je, řeší své problémy akupunkturou, trpí depresemi a pláče při pohledu na své uplne normálně štíhlé tělo. Určitě se teď budeš bránit,žes psala,jak jsi teď vyrovnaná bla bla bla,ale z dlouhodobého hlediska o tom na základě tvých článků (ne,neznám te,třeba je to jen mylný dojem) poněkud pochybuji. Hezký den s hodně štěstí a sil do budoucna. Aneta

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Anet a děkuji moc za tvůj názor. Psala jsem, že se jen potřebuji najít v nějakém veganském směru. Já od života naprosto vím, co chci. To jsem našla už dávno. Jsem z 99% s celým svým životem spokojená. Vůbec do něj nevidiíš, takže nevidím důvod, proč mi teď píšeš takový komentáře, jako jsi teď napsala. Píši takto otevřeně, abych ukázala i jiným, že život není jen růžový. Každý si procházíme nějakými změnami, prochází si jimi každý. Tím, že mám blog, tak se tu snažím tímto pomoci ostatním, aby se změnami (nebo čímkoliv), které už dlouho chtějí udělat, nečekali a udělali to hned :)))))

      Vymazat